כשהכאב עמוק מדי – ד"ר צבי שלם אוגוסט -ספטמבר 2012, קול העיר בשרון

כשהכאב עמוק מדי – ד"ר צבי שלם אוגוסט -ספטמבר 2012, קול העיר בשרון

כשהכאב עמוק מדי

האבחון הנהוג כיום לא תמיד מסוגל לבחן בעיות אורתפדיות הסמויות מן העין. כאן נכנסת המצלצה התרמית למשל.

דן – 27 שחקן כדורגל מקוצועי, סבל במשך כארבע חודשים מכאב עז בקרסול שמנע ממנו לשחק. הוא התלונן על כאב בחלק העליון של כף הרגל שהקרין אל האצבעות ולווה בתחושה של הרדמות. לפני שהגיע לקליניקה שלי, הוא עבר אבחון שכלל צילום רנטגן וסי-טי, אשר הצביעו על כך שלא קיים נזק במבנה העצם והגידים של כף הרגל. על סמך חוסר הממצאים נשלח דן לטיפול פיזיותרפי בקרסול, שלמורת רוחו, לא הביא לשיפור ברמת הכאב ובטווח התנועה.

כשדן הגיע למרפאתי, פרשתי בפנוי מספר גורמים הרלוונטים לכאב שלו:כאב שלדי, הנובע מפגיעה או חבלה בעצמות או קרע ברצועות ובגידים, כאב עצבי הנובע ממאמץ יתר, חבלה או פגיעה באחד השרירים.

תפקידי כמטפל הוא לזהות את מיקום ומקור הכאב:נקודת כאב במקום הפגוע עצמו מוגדרת כ"נקודת מקור כאב גלויה", בעוד נקודת כאב רחוקה מהאזור הפגוע מוגדרת כ"נקודת מקור סמוי",הנחלקות לנקודות סמויות פעילות ונקודות סמויות לא פעילות.

האבחון שנהוג כיום

האבחון שנהוג כיום הוא תשאול ובדיקה פיזיקאלית של המטופל. אבל כפי שאפשר לראות על פי המקרה של דן, אבחון זה אינו מספק כיום ישנם מכשירים שעוזרים לאבחן כאב בצורה קפדנית יותר, בהם מכישר גלי הקול אבחוני או מצלמה תרמית יעודית לצרכים רפואיים. מכשרים אלו מאפשרים לרופא לאבחן במדויק את מקור הכאב הסמוי אשר נמצא רחוק מנקודת הכאב ומבטיחים טיפול יעיל ומהיר, עם אחוזי הצלחה גבוהים. המכשירים והטיפול אינם מערבים משככי כאבים ומאושרים על ידי כל רשויות הרפואה במדינות אירופה, ארצות הברית וישראל.

חזרה לשגרה

חשוב לאבחן נקודת כאב בצורה נכונה משום שכך ניתן לקצר את משך הטיפול וזמן ההחלמה. שדן הגיע אלי, הוא עבר תשאול, בדיקה פיזיקאלית וצילומים באמצעות מכישר גלי הקול האבחנתי והמצלמה התרמית. זוהתה אצלו נקדות מקור כאב סמויה בשריר – הפרינואלי והטיביאלי האחראים על פעולת מתיחת כף הרגל. השרירים ממוקמים בחלק החיצוני והאמצעי של השוק ומקורם מתחת לברך. בהמשך, והודות לשיטת האבחון, חזר דן להתאמן ולשחק כרגיל לאחר שני טיפולים בלבד. למעשה, הוא הצליח לשוב לחיים שגרתיים ונטול כאב בזכות מכשור מתקדם, אבחון מהיר, ושיטות טיפול חדשניות.

מאת ד"ר צבי שלם

/ כללי

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply