אם הגב כואב לכם – ד"ר צבי שלם: אוגוסט ספטמבר 2012, קול העיר בשרון

יתכן שהרמתם חפץ בצורה לא נכונה או שאלוי אתם סובלים ממתח נפשי, כך תמנעו כאב בשריר הגב התחתון.

מיכל (שם בדוי) בת 35 הגיע למרפאותי עם כאב מתמשך בירך ימין, שהקרין לצד החיצוני של השוק.

הכאב, כך סיפרה, הוחמר במהלך עמידה ממושכת, הליכה מרובה או ישיבה לאורך זמן. לאחר שעברה אבחון באמצעות צילום רנטגן, וסי טי, זוהו אצלה שינויים גרמיים מינורים בחוליות הלומבריות 4 , 5 בגב התחתון. מה בדיוק זה אומר? להלן ההסבר;

מערכת שריר הגב

מבחינה אנטומית, שריר הגב נחלקים לשניים; שרירי הגב התחתון, שהם למעשה שריר גדול ושטוח המכסה את החלק האחורי – צידי של הגוף, ושרירי הגב עליון, המוכרים גם כ"שריר הטפז" בשל היותו שריר שטחי ורחב. שריר זה מרוכב משני חלקים, ימין ושמאל, היוצרים צורת דלתון ומחברים את חגורת הכף לגוגלות ולעמוד השדרה בכיוונים שונים. עם זאת, מבחינה פיזיולוגית שריר הגב מהווים מערכת אחת משולב.

דוגמה לפיצועות

שרירי הגב מורכבים משכבות של שרירים הנמצאים מסביב לחוליות עמוד השדרה ותפקידם להגן על החוליות ולהשתתף בתהליכי התנועה של הגוף. העומס הרב שמופעל עליהם הופך אותם פגיעים לפציעות כמו מתיחות, קרעי סיבים וקרעים של גידים המחוברים לשרירים אלו.

כך למשל, הרמת חפץ ממקום נמוך כאשר שריר הגב משמשים כמנוף, במקום כיפוף הברכיים והשארת גב זקוף, עלולים לגרום לפציעות בשרירים אלו. דוגמה נוספת לפציעות; ישיבה ממושכת על כיסא ללא סעד לגב תחתון, פציעה ממושכת בגפיים התחתונות, פעילות ספורטיבית לא נכונה, ואפילו מתח נפשי או עצבים. סיבות נורמטיביות הן נעילת נעלי עקב או נעליים לא נוחות.

איך נמנעים

על מנת להימנע מהישנות מקרים כמו שחוותה מיכל, יש לאמץ התנהגות נכונה, ראשית, מומלץ להקפיד על ישיבה ארגומטרית נכונה מל מחשב. במידה והאמצעים אינם מאפשרים זאת, יש להתעקש על כסא מוגבה ונוח, גב יציב ומשענות נוחות לפרקי הידיים.

במקביל, בכל מספר שעות יש לבצע הרפייה של שרירי העניים על ידי הסתכלות לאופק למשך 2 – 3 דקות, בצורה כזו יימנע כיווץ של ושרירי העניים העורף וישמור יחסי גומלין תקינים בין מערכות השרירים.

ד"ר צבי שלם

/ כללי

Share the Post

About the Author

Comments

No comment yet.

Leave a Reply